Regiobiznes S.C.

Regiobiznes S.C.
Bądź na bieżąco:
Bądź na bieżąco:
Regiobiznes S.C. Regiobiznes S.C. Regiobiznes S.C.

Aktualności 2016

27/09/2016

Rozwój e-commerce w Polsce

Jeszcze kilka lat temu e-zakupy stanowiły raczej ciekawostkę niż codzienność, a ich udział w rynku był znikomy. Internauci podchodzili do wirtualnych zakupów z nieufnością typową dla wszelkiego rodzaju nowości. Trudno się dziwić takiemu stanowisku, chociażby ze względu na znikomą znajomość mechanizmów rządzących tym specyficznym rodzajem sprzedaży. Sytuacja na przestrzeni ostatnich lat zmieniła się jednak diametralnie. Inwestorzy dostrzegli bowiem potencjach, jaki tkwi w ogólnoświatowej sieci, która daje nieograniczone możliwości dotarcia do potencjalnych klientów.

Zmiany w e-zakupach na przestrzeni lat

Ostatnia dekada przyniosła zaskakujące zmiany, jeśli chodzi o rynek e-commerce. O ile w 2006 roku funkcjonowało na rynku polskim zaledwie 2800 sklepów internetowych, o tyle już 2008 roku było ich 4500. 2010 rok przyniósł wzrost liczby witryn o ponad połowę, co daje ok. 10 000 e-sklepów. Obecnie szacuje się, że liczba sklepów internetowych może wahać się pomiędzy 15 000, a nawet 20 000. Biorąc pod uwagę wartość e-handlu, to w 2013 roku wyniosła ona 26 mld zł, a w 2014 osiągnęła poziom 30 mld zł .

Analitycy szacują, że rynek e-commerce w Polsce, jeśli chodzi o ilość sklepów internetowych, wykazuje już pewne nasycenie. Dlatego istotne okazały się serwisy prezentujące pośrednio nowe poszukiwania sposobów na przyciągnięcie i utrzymanie potencjalnych klientów. Jednym z nich może być chociażby promowanie swojej oferty poprzez kupony rabatowe dostępne nie tylko na własnej stronie, ale również na specjalizujących się w kuponach serwisach takich, jak np. amerykański Discountrue.com. Zaletę takiego rozwiązania jest dotarcie do zdecydowanie większej grupy zainteresowanych użytkowników. Kupony rabatowe zyskują na popularności wśród internautów, w przeciwieństwie do zakupów grupowych. Liczba osób korzystających z tego drugiego modelu zmniejszyła się o 37% na przestrzeni ostatnich 5 lat. Trudno się temu dziwić. Atrakcyjność kuponów warunkowana jest m.in. faktem, że są one dostępne przez dłuższy czas, co nie wymaga od klienta podejmowania natychmiastowej decyzji o zakupie.

Czym kierują się internauci przy zakupach w sieci?

Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2014”, najistotniejszym motywem dokonywania zakupów przez internet jest niższa niż w tradycyjnym sklepie cena (73% respondentów na to wskazało) oraz atrakcyjne promocje i oferty specjalne (52%). Kupony rabatowe i wszelkiego rodzaju obniżki wpisują się w oczekiwania klientów. Ważnym elementem decydującym o korzystaniu z określonych e-sklepów jest ich przejrzysta, intuicyjna obsługa. Taki argument wskazało 51% respondentów. Biorąc pod uwagę wygląd i funkcjonalność serwisu należy brać pod uwagę wykorzystanie nie tylko komputera stacjonarnego oraz laptopa ale również zastosowanie urządzeń mobilnych. Jak wykazują badania, o ile z laptopa korzysta 86% respondentów, a komputera stacjonarnego 69%, to z telefonu i smartfona dokonuje zamówień już 35% internautów. Dlatego właśnie, aby zdobyć i utrzymać klienta niezbędne jest dostosowanie oferty do różnorodnych urządzeń.

O sukcesie e-sklepu świadczy również jego wiarygodność. Internauci wybierają zaufane witryny, które mają przejrzyste zasady realizacji zamówień i rozpatrywania ewentualnych reklamacji. Co ciekawe, aż 42% badanych jako kluczowy czynnik determinujący dokonywanie zakupów w danym serwisie wskazało dostęp do szczegółowych danych firmy, takich jak adres czy NIP, oraz kontakt telefoniczny.

Rozwój rynku e-commerce w Polsce niewątpliwie wciąż będzie wykazywał tendencję wzrostową. O dynamice zmian zdecydują nie tylko działania promocyjne podejmowane przez e-sklepy, ale również umiejętność dostosowania swojej oferty do oczekiwań konsumentów oraz postępu technologicznego, jaki zachodzi w sektorze wykorzystywanych przez klientów urządzeń.

 

Kategorie